fbpx
TOOLBOX

Perspektiv

Hos Damstahl er ansvarlighed en del af leverancen

For Damstahl ligger en stor del af ansvaret for omverdenen ikke kun i virksomheden selv, men i at rådgive og oplyse kunderne om at tage valg, som ikke kun handler om pris.

Som stålgrossist er Damstahl allerede en del af en branche med stort fokus på bæredygtighed og genanvendelse. De har de seneste 10-15 år arbejdet med bæredygtighed i virksomheden. Og med en ny CSR-rapport har de taget skridtet videre.

Damstahl har bevidst valgt at trykke rapporten. Den er trykt med svanemærket, der lever op til nogle af de strengeste miljøkrav i verden.

»Vi bliver i samfundet konstant bombarderet med mails, links og PDF’er, mens en fysisk rapport i dag er blevet noget helt særligt. Samtidig synes vi hos Damstahl, at vores budskaber bliver bedre visualiseret på tryk. Men det ville være dobbeltmoralsk at udgive en CSR-rapport, hvis vi valgte en tryksag, der øgede vores CO2-aftryk. Det er centralt for de valg, vi træffer, at det ikke bare er noget, vi skriver. Det er noget, vi gør,« forklarer Michael Lund, der er CEO for Damstahl.

Han fortæller, at CSR-rapporten blev udarbejdet samtidig med, at COVID-19 blev en verdensomspændende samfundsproblematik.

Jeg stillede mig selv spørgsmålet, om vi skulle udskyde rapporten og vores CSR-arbejde et år. Men ansvar for vores klima og klode er for vigtigt til at lade vente.

CO2-udledningen indskrevet i tilbuddet

Ansvar for klima og klode tager Damstahl ikke alene i forhold til de tryksager, de får produceret. Virksomheden er særligt opmærksom på CO2-udledningen i forbindelse med produktionen af stål. De fleste er nok ikke i tvivl om, at stål fra Asien udleder mere CO2 i produktionen, end stål fra Europa gør. Derfor angiver Damstahl CO2-udledningen for produkterne i de tilbud, de udsender til deres kunder. Kunderne modtager herefter efter ønske en kvartalsvis opgørelse over deres CO2-udledning.

»Vi kan ikke vælge for vores kunder, men vores rolle er tage ansvar ved at oplyse, skabe gennemsigtighed og rådgive omkring CO2-udledning, så vi på den måde kan påvirke kundernes måde at købe ind på. Som den største grossist af rustfrit stål, mener jeg, at vi er nødt til at tage førertrøjen.«

Derudover vælger Damstahl producenter ud fra kriterier om, at medarbejderne bliver behandlet godt og har ordentlige vilkår. Præcist som det gælder for de danske trykkerier, så handler ansvar for Damstahl nemlig ikke kun om miljø, men også om respekt for medarbejdere og samfund.

Kræver mere end en CSR-rapport

Selvom CSR-rapporten er vigtig for Damstahls fokus på ansvarlighed over for kloden og vores medmennesker, så er den kun et skridt på vejen.

»Man tager ikke ansvar ved bare at lave en flot CSR-rapport. Det gør man først, når den enkelte medarbejder i virksomheden tager ansvar over for kollegaer, kunder, og leverandører – både på arbejdspladsen og uden for arbejdspladsen. Og det kræver en gradvis kulturændring, som vi er godt på vej med.«

Se Damstahls seneste film om kampen for at skabe en bæredygtig fremtid her.

Tal med en
Miljøekspert

Carsten Bøg
Afdelingschef
Jan Stormer
Miljøkonsulent
Jette Clausen Poulsen
Miljøkonsulent
Anders Hegnet
Projektleder
Jonas Vinther Pedersen
Miljøkonsulent