fbpx
TOOLBOX

Perspektiv

GRAKOMs miljøafdeling er klar til din grønne omstilling

Gode intentioner om at spille ind i og gøre en forskel for klima og miljø harmornerer ikke altid med en travl arbejdsdag. Tiden, ressourcerne og behovet for ny viden kan spænde ben og gøre, at man ikke kommer i gang eller videre. Helt forståeligt, mener GRAKOMs administrerende direktør Thomas Torp, der opfordrer til, at man tager fat i GRAKOMs miljøafdeling.

Holder man bare lidt øje med medierne, bliver det hurtigt tydeligt, at flere og flere af de største danske virksomheder spiller ind i den grønne omstilling – og bruger det i deres markedsføring. Et vigtigt skridt i den rigtige retning – men det er ikke nok, at det kun er de største virksomheder, der går i den retning.

– Vi skal have det kæmpestore potentiale ved de små og mellemstore danske virksomheder med. Jeg ser en udfordring i at have kompetencer og kapacitet til at løfte opgaven. Det gælder også i den grafiske branche, siger Thomas Torp. 

Han peger på, at selv de største virksomheder står overfor en vanskelig opgave, selvom de har andre muskler at spille med og flere medarbejdere, der kan uddanne sig og varetage opgaven. Derfor er det helt naturligt også en stor mundfuld for små og mellemstore virksomheder at komme godt i gang med den grønne omstilling. 

Viljen er der 

Udfordringen er ikke, om den danske branche vil spille med eller ej. Det er de sidste mange års indsats og også kampagnen ’Tryk med ansvar’ et tydeligt bevis på. Thomas Torp er ikke i tvivl om, at der i hele branchen er en stor vilje til at gøre en forskel. Han peger blot på, at det kan være uhyre svært at vide, hvordan man griber både rapportering og den faktiske grønne omstilling an. Og han er bekymret for, om netop uoverskueligheden og usikkerheden afholder flere fra at gå i gang med opgaven.

– Det er en reel bekymring og noget af det, vi hører fra de medlemmer, der henvender sig til GRAKOMs miljøafdeling for at få hjælp, siger Thomas Torp og opfordrer til, at endnu flere medlemmer kontakter miljøafdelingen. 

Tryk med ansvar er et vigtigt skridt

Med kampagnen ’Tryk med ansvar’ har vi fokus på hele ansvarlighedsområdet. På en måde, så det bliver mere overskueligt og nemmere for både GRAKOMs medlemmer og kunderne at forstå de komplekse områder. 

– Kampagnen er et vigtigt skridt både til at forstå og synliggøre den indsats, der bliver gjort i den grafiske branche. Jeg har samtidig stor respekt for, at der er brug for mere rådgivning. Overvejer man fx svanemærkning – hvordan kommer man så i gang? Hvordan gør man det her rigtigt? Den proces kan GRAKOMs miljøafdeling hjælpe med, lyder det fra Thomas Torp. 

Få del i offentlige midler

Thomas Torp er optimistisk på branchens vegne, og i GRAKOMs miljøafdeling er man allerede i fuldt sving med at hjælpe flere medlemmer med at komme ombord på den grønne omstilling. Det er langt billigere og bedre, end hvis de skal ud at have fat i eksterne konsulenter.  

– Vores miljøkonsulenter er eksperter i netop grafiske virksomheders udfordringer, og samtidigt kan vi også hjælpe med at finde vej i offentlige tilskudsordninger til den grønne omstilling, som virksomhederne kan få del i. Igen tror jeg bare, at kompleksiteten kan afholde fra at søge midlerne, for det er en jungle at finde rundt i, hvordan man gør, siger Thomas Torp. 

Dog lægger han ikke skjul på, at man selvfølgelig skal lægge nogle kræfter i indsatsen. Men det er vigtigt, at man kommer godt fra start, og at man føler sig godt klædt på til at tage dialogen med kunderne. 

– Det er vigtigt, at vi ikke lader muligheden for at tage del i den grønne omstilling passere. Ikke alene fordi det gør en forskel for skoven, miljøet, klimaet og samfundet. Det er forretningsudvikling, man ikke må gå glip af. Det her handler også om fremtiden for den danske grafiske branche.

Tal med en
Miljøekspert

Carsten Bøg
Afdelingschef
Jan Stormer
Miljøkonsulent
Jette Clausen Poulsen
Miljøkonsulent
Anders Hegnet
Projektleder
Jonas Vinther Pedersen
Miljøkonsulent