Om GRAKOM
GRAKOM er samlingspunkt for virksomheder, der arbejder med kommunikationsløsninger, og det er GRAKOM, som står bag ansvarlighedskampagnen ‘Tryk Med Ansvar’.
Det er organisationens formål at styrke udviklingsmulighederne og rammebetingelserne for medlemmerne, der tæller alt lige fra store industrivirksomheder til kreative enkeltmandsvirksomheder.
Hos GRAKOM er vi stolte af at repræsentere verdens mest miljø- og klimavenlige grafiske produktion.
Vores medlemmer har gennem en årrække omstillet produktionen til cirkulær økonomi. Vi har sænket energiforbruget, udfaset tungmetaller og miljøskadelige kemikalier, øget genanvendelsen og skiftet til papir fra bæredygtigt skovbrug.
GRAKOM går forrest i europæisk samarbejde om skærpede miljøkrav og udvikling af miljø- og klimavenlig produktion i vores erhverv. Det gør vi også i Danmark. Det er vores ambition, at danske virksomheder og forbrugere i højere grad vælger miljø- og klimavenlige grafiske løsninger. Dermed kan vi som erhverv levere vores bidrag til den grønne omstilling og samtidig fastholde vores internationale førerposition. Det er både godt for miljøet og forretningsmulighederne for GRAKOMs medlemmer.
GRAKOM har siden 1875 varetaget erhvervets politiske interesser, inspireret med ny viden samt leveret værdiskabende service og rådgivning til medlemmerne. Organisationen rummer i dag over 500 produktions-, handels- og rådgivningsvirksomheder indenfor grafisk kommunikation, medier og markedsføring.
Læs mere på grakom.dk eller tag en snak med en af vores miljøeksperter.
Tiden er inde til at bringe tryksagen tilbage i kommunikationen. Derfor lancerer GRAKOM nu kampagnen ‘Tryk med ansvar’, som handler om ansvarlighed og ét af den grafiske branches kerneprodukter: Tryksagen.
Kampagnen slår fast, at den grafiske branche i Danmark er verdens grønneste. En position, der er opnået efter
25 års vedholdende udvikling, hvor fokus har været at handle ansvarligt i forhold til både skoven, klimaet, miljøet og samfundet.
Kampagnen gør op med de mange flotte anprisninger, som overbeviser og overdøver fakta. Den tydeliggør, at tryksagen kun er trykt ansvarligt, når der er dokumentation for det. Vil man handle ansvarligt, skal man derfor altid spørge efter relevante og anerkendte certificeringer, standarder og principper.
1. Tryk med ansvar for skoven
2. Tryk med ansvar for klimaet
3. Tryk med ansvar for miljøet
4. Tryk med ansvar for samfundet
Derudover lancerer GRAKOM sit eget nye mærke, som er kampagnens femte spor. Det hedder ‘Trykt i Danmark’ og understreger, at danske trykkerier garanterer for godt håndværk, kvalitet og ansvarlighed.