fbpx
TOOLBOX

Tal med en
Miljøekspert

Carsten Bøg
Afdelingschef
Jan Stormer
Miljøkonsulent
Jette Clausen Poulsen
Miljøkonsulent
Signe Fribo
ESG-rådgiver
Jonas Vinther Pedersen
Miljøkonsulent
Sacha Erhardtsen
ESG-rådgiver

Perspektiv

”Vi har kørt den helt store ansvarlighedsoffensiv i stilling”

Sådan lyder udmeldingen fra Thomas Torp, GRAKOMS administrerende direktør, når man spørger til kampagnen ’Tryk med ansvar’. En kampagne, som har givet en ramme, der gør det nemmere for alle medlemmer at tale om skoven, miljøet, klimaet og samfundet.

Før ’Tryk med ansvar’ var miljø- og klimakommunikation noget meget teknisk – også når det kom fra GRAKOM. Ikke så underligt ifølge Thomas Torp, fordi hele miljø- og klimaområdet er kompliceret og umiddelbart uoverskueligt stof. Kompleksiteten kom derfor til at spænde ben, når kunderne skulle forstå, hvordan den danske grafiske branche tog ansvar. Det har kampagnen ændret på. 

– Målet med kampagnen har først og fremmest været at gøre det nemmere for alle medlemmer at forklare kunderne, hvor langt vi er, og hvad vi gør i forhold til den grønne omstilling. På en måde så andre faktisk kan forstå det, lyder det fra Thomas Torp. 

Den respons, han har fået fra medlemmerne, fortæller, at det er lykkedes. Man måler i GRAKOM blandt andet på, hvor mange, der besøger trykmedanvar.dk, hvor mange der åbner nyhedsmailen, hvor langt kampagnen når ud på de sociale medier. Og det ser fornuftigt ud. 

– Det vigtige for mig er dog den respons, jeg får fra rigtig mange medlemmer. De fortæller, at de har længtes efter og sætter stor pris på det, som kampagnen giver dem. En ramme, som gør det nemmere at kommunikere det her, siger Thomas Torp. 

Medlemmerne har copyright

Et andet mål med kampagnen har været at skabe medlemmernes kampagne og ikke en GRAKOM-kampagne. Derfor favner ’Tryk med ansvar’ bredt og indeholder mange elementer, så hver enkelt medlemsvirksomhed kan plukke i materialet efter behov. Som medlem kan man fx vælge blot at læse materialet og blive klogere, printe og bestille materialet fra trykmedansvar.dk eller bruge teksterne fra kampagnen i sit eget materiale sammen med ens egne koncepter.

– Det hele er tilladt, og det er meningen, at man skal gøre det, man har behov for. Det her handler ikke om, at vi i foreningen skal overtage den grønne kommunikation ude i vores medlemsvirksomheder. Alle medlemmer har copyright og kan bruge materialet præcist, som det passer bedst ind i den enkelte virksomhed, siger Thomas Torp og fortsætter

– Men det er vigtigt, at vi samlet set flytter os som branche og tydeligt viser, at vi faktisk er gode til det her. Vi er en branche, som står bag et solidt håndværk, og vi opfører os ordentligt. Så for mig handler det her også om stolthed.

Corona før kampagne

Umiddelbart lyder det hele enkelt. Lige nu er der bare en forhindring, som ingen havde set komme. Thomas Torp er meget opmærksom på, at topprioriteten hos alle medlemmer er, hvordan man bedst får sin virksomhed igennem corona-krisen.

– Det er også vores topprioritet i GRAKOM. Vi skal lige nu først og fremmest hjælpe vores medlemmer gennem den svære og forfærdelige tid, så godt vi kan, understreger Thomas Torp. 

Trods corona er ’Tryk med ansvar’ er dog stadig utrolig relevant. Presset stiger, og danske virksomheder vil fremover i højere grad blive stillet til ansvar for, at de har styr på fakta, dokumentation og certificeringer for bl.a. miljø og klima. 

– Jeg er overbevist om, at når alt åbner og bliver normalt igen, vil vi se, at ansvaret for miljø og klima vil komme tilbage som et endnu større krav. Her vil vi som branche ikke være på hælene. Til gengæld har vi med kampagnen den helt store ansvarlighedsoffensiv kørt i stilling, slutter Thomas Torp. 

Vores ansvarlighed bliver set

  • 49.390 besøg på trykmedansvar.dk
  • Annoncer i 11 fagblade
  • 212.604 visninger af sponsorerede opslag på LinkedIn
  • 340.867 visninger af sponsorerede opslag på Facebook
  • 7.597.224 visninger af Google Display bannere
  • 1.576.548 Visninger af videoer på Youtube